نحوه استفاده از ابزار Goal Seek در اکسل

فرض کنید در محیط نرم‏افزار Microsoft Excel پس از اعمال محاسبات بر روی اعداد، به نتیجه‌ای نهایی دست پیدا کردید. اما عدد نهایی آنچه که ما انتظار داریم نیست (یا به عبارت دیگر آنچه که ما دوست داریم باشد، نیست). حال برای رسیدن به عدد مورد نظر بایستی در میان انبوهی از اعداد و محاسبات، تغییر کوچکی دهیم. چنین کاری طبعاً آسان نیست. به عنوان مثال فرض کنید ما در امتحانات پایان ترم، نمرات 17، 18، 19، 15، 18 و 17 را کسب کرده‏ایم و آخرین امتحان هنوز باقی مانده است. اکنون می‏خواهیم بدانیم در امتحان آخر باید چه نمره‏ای بگیریم تا معدل ما 18 شود؟ در این زمان است که ابزار Goal Seek در اکسل به داد ما می‏رسد و این کار را انجام می‏دهد.به طور کلی این ابزار جهت تنظیم یک مقدار به گونه‏ای که نتیجه انتخابی ما حاصل شود مورد استفاده قرار می‏گیرد.


بدین منظور:
ابتدا Microsoft Excel 2007 را اجرا نمایید.
حال فرض می‏کنیم قصد داریم همانند مثال بالا، بفهمیم چه نمره‏ای باید در امتحان کسب کنیم تا معدل‏مان 18 شود.
ابتدا اعداد (در اینجا نمرات) را در سلول‏های یک ستون وارد می‏کنیم (مثلاً 6 نمره‏ای که در بالا داریم را در سلول‏های A1 تا A6 وارد می‏کنیم).
سپس یک سلول خالی را انتخاب می‏کنیم (مثلاً B7) و فرمول (AVERAGE(A1:A7= را در این سلول وارد می‏کنیم (دقت کنید ما اطلاع داریم که سلول A7 در این مثال خالی است و آن را عمداً خالی نگه داشتیم و در معدل گیری نیز لحاظش کردیم. با مطالعه ادامه ترفند دلیل انجام این کار را خواهید فهمید).
اکنون در نوار بالای صفحه به تب Data بروید.
از قسمت Data Tools بر روی What-If Analysis کلیک کرده و سپس Goal Seek را انتخاب نمایید.
در قسمت Set cell بایستی (ترفندستان) سلولی که نتیجه نهایی در آن درج شده است را وارد نمایید (در اینجا B7).
همچنین در قسمت To value بایستی مقدار نتیجه مطلوب خود که در این مثال عدد 18 است را وارد نمایید.
در قسمت By changing cell نیز سلولی که برای قرار دادن آخرین عدد از ابتدا خالی نگه داشته بودیم را را وارد می‏کنیم (در این مثال سلول A7).
با فشردن دکمه OK محاسبه آغاز می‏شود و نتیجه نهایی در درون سلول خالی قرار می‏گیرد. به تبع آن معدل نیز تغییر میکند و به آنچه که مورد رضایت ما بوده است تبدیل می‏شود.
در این مثال نمره‏ای که باید در امتحان آخر بگیریم تا معدل ما 18 شود برابر با 22 درخواهد آمد! به این معنا که محال است با این نمرات معدل ما 18 شود!
 
منبع:www.tarfandestan.com
 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد